”Däckhuset” i Kallebäck
Nu har vi det stora nöjet att få sälja en ljus och rymlig gavellägenhet i det omtalade ”Däckhuset” i Kallebäck. Fastigheten byggdes 1960 enligt ritningar av Erik Friberger, en av Göteborgs mest framträdande funkisarkitekter.
Erik Friberger föddes 1889 i värmländska Nykroppa. Sin huvudsakliga utbildning fick Friberger på Kungliga Tekniska Högskolan, varifrån han utexaminerades 1912. Efter ett par kompletterande terminer på Kungliga Konsthögskolan påbörjades 1914 en anställning hos Stockholms rådhusbyggnadsbyrå. 1917 gick flytten till Göteborg där Friberger fyra år senare tillträdde som stadsplanearkitekt. En ny tjänst som länsarkitekt inleddes 1926 och varade fram till 1954. Friberger blev en av Göteborgs mest omtalade arkitekter och har ett flertal byggnader på sin verklista. Han var även en vital röst när det gällde stadsplanering, byggnadsfrågor med mera och författade flera artiklar i fackpress. Inte minst intresserade han sig för funktionella och flexibla bostadslösningar.
1950-talet präglades av en stor inflyttning till städer från landsbygd. En av Fribergers lösningar på bristen på attraktiva tomter i centrala lägen utkristalliserade sig i det så kallade Däckhuset som uppfördes i Kallebäck enligt hans ritningar 1960. Här byggdes arton lägenheter i form av fristående enfamiljshus på tre olika våningsdäck som bärs upp av pelare. Däcken sammanbinds med tre från lägenheterna fritt liggande trapphus som även inrymmer el- och sanitetsinstallationer. Trapporna är öppna mot skogspartiet bakom fastigheten och värmeslingor förhindrar att is bildas på trappstegen. Till varje lägenhet hör en stor terrass där Friberger tänkte sig att en trädgård skulle kunna anläggas. Gillade man inte trädgårdsarbete hade man åtminstone två uteplatser, en på varje sida av huset. Fasaderna är klädda med liggande panel, och den än idag varierade färgsättningen gör att de olika lägenheterna framträder individuellt samtidigt som den enhetliga betongstommen ger fastigheten en sammanhängande karaktär. Tanken var att lägenheterna inledningsvis skulle vara små och byggas ut allteftersom behov uppstod, men redan från början kom byggnadsarealen att maximeras.
Så fort Däckhuset stod klart började Friberger att skissa på nya liknande projekt. Områden såsom Sankt Pauli backe i Lunden, Apslätten i Kålltorp, Prästgårdsmarken i Örgryte och Karl Johansgatan i Majorna pekades ut, men alla förslag stötte på patrull när beslut förhalades och sköts upp i Byggnadsnämnden. Detta tärde på den numera åldrande och sjuklige Friberger som till slut inte orkade driva projekten längre. Fastigheten i Kallebäck blev sålunda unik i sitt slag, och trots stor uppmärksamhet i såväl Sverige som utomlands fick den aldrig någon egentlig efterföljare.